שוחד ושחיתות, ההר מוליד עכבר

חדשות לבקרים אנו שומעים על פרשת שחיתות ושוחד שמתרחשת מתחת לאפינו. מבזקי החדשות נפתחים עם הידיעה אודות חקירה שערכה מספר חודשים שבסופה נעצרו עשרות אנשים, מדובר על פרשה חמורה, מדובר על אנשים בכירים וכדומה. לאחר מספר ימים נעלמות הידיעות, העצורים משוחררים ולעיתים הפרשה החמורה דועכת מן העולם כלא הייתה. הנפגעים העיקריים מהפרשה הם אותם אלו שנעצרו ושוחררו, עולמם חרב והם יוצאים למסע לטיהור שמם וכבודם שנרמס ברגל גסה וזאת בהצלחה מועטה היות ואת עננת ה"חשד" קשה עד בלתי אפשרי להסיר ולא משנה עד כמה חף מפשע אתה. אין ספק כי לשחיתות ושוחד יש השפעה הרסנית על הכלכלה. השחיתות גורמת לערעור הפעילות העסקית, גורמת למשקיעים לשקול את עמדתם בנוגע להשקעות עתידיות, פוגעת באמון הציבור וכדומה. אין ספק שבשחיתות ובשוחד צריך להילחם ולמגר את התופעה בכל האמצעים העומדים לרשות המשטרה. אולם עולה השאלה "מהי שחיתות?" יש להבין את ההגדרה לפני שיוצאים להילחם בתופעה. בחוק הפלילי אין עבירת שחיתות והשחיתות מוגדרת באמצעות עבירות אחרות כגון שוחד, קבלת דבר במרמה וכדומה. מהרצאתו של מר משה גור (מי שכיהן כמנכ"ל משרד מבקר המדינה) בפני עמותת אומ"ץ ניתן להבין כי שחיתות הינה מצב דברים שבו עובד ציבור מנצל לרעה את הכוח והמעמד שניתנו לו מתוקף תפקידו לקידום אינטרסים זרים, בעיקר אינטרסים אישיים שלו או של מקורביו. הדרך בין ההגדרה להוכחה, הינה ארוכה מאוד ולא כל קידום אינטרס יהווה שחיתות, יש להוכיח כי הכוח שניתן, נוצל לרעה וזאת לשם קידום אינטרס אישי. עולה השאלה מה קורה כאשר האינטרס האישי והאינטרס הציבורי חופפים, עדיין הדבר יחשב כשחיתות? איפה עובר הקו בין קידום מותר וקידום אסור? יש להבחין בין המשמעות הפלילית למשמעות הציבורית. מבחינת הציבור, כל עובד ציבור שמקדם אינטרס תוך ניצול מעמדו, הינו אשם בשחיתות ויש להוקיע אותו (הגם שבפועל אין הדבר נעשה בחברה הישראלית) אולם מבחינה פלילית, הדבר מצריך הוכחה חד משמעית, חותכת ושאינה משתמעת לשני פנים. בחוק הפלילי יש להראות את "האקדח המעשן" שאם לא כן, יזכה בית המשפט את הנאשם מהעבירה הפלילית. בין הפרשות שנפתחו בהד ציבורי גדול והסתיימו בזיכוי מלא של החשודים/נאשמים ניתן לראות את פרשת מכירת טילים להודו שהסתיימה בזיכוי מלא של המעורבים וקביעה שלא היה שוחד ושחיתות בפעולות החברות הישראליות, פרשת השר אביגדור ליברמן שהסתיים בזיכויו של השר, פרשת שמחה דייניץ ועד רבות אחרות. המשותף לכל אותן פרשות הינו שהן החלו בקול תרועה ונגמרו בקול ענות חלשה. ההר, הוליד עכבר. 

הייצוג המשפטי בעבירות השחיתות צריך לטפל הן בפן הפלילי והן בפן הציבורי. על עורך הדין המייצג לדאוג כי זכויותיו של החשוד והנאשם יפגעו בצורה המינימאלית ביותר, אם בכלל, וזאת תוך בדיקה מעמיקה של הראיות והאם הן מהוות את אותו "אקדח מעשן".  

אם הוחשדת בביצוע עבירות שחיתות ושוחד, פנה בהקדם לייצוג משפטי וקבל הגנה משפטית על ידי עורך דין המתמחה בתחום עבירות צווארון לבן.

הכותב, עו"ד זהבי היינו עתיר ניסיון במגוון רחב של עבירות צווארון לבן וביניהן עבירות שוחד ושחיתות. עו"ד זהבי עבד שנים רבות כפרקליט בפרקליטות הפלילית והיום ניסיון זה עומד לרשותו כסנגור פלילי.

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי על ידי עורך דין. בכל מקרה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין במידה והוחשדת בעבירות צווארון לבן. כל המסתמך על המידע ופועל על פיו, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו הבלעדית והמשרד אינו אחראי כל שימוש שיעשה במידה זה.

מאמרים ופרסומים נוספים